Kundsupporten – ett skydd för företaget

Det är inte bara privatpersoner och ägodelar som behöver skydd. Även företag är i behov av olika former av skydd och ett företags kundsupport är en viktig aspekt av detta.

Traditionellt tänker man sig kundsupporten som de som handskas med ärenden över telefon, mejl eller chatt. Men faktum är att även de som hjälper kunder i butiken arbetar med kundsupport, även om detta tas om hand av den vanliga butikspersonalen.

Beroende på vilken bransch företaget bedriver sin verksamhet inom kan behovet och storleken på kundsupporten variera stort. Ett glasskiosk behöver troligtvis inte handskas med ärenden större än felaktig mängd växel, men ett företag som till exempel bedriver spel om pengar på nätet är i behov av ett betydligt mer omfattande avdelning för kundsupport. Alla områden där teknik är involverat på ett sätt eller annat behöver ofta utbildad och kunnig personal som kan svara på frågor som uppstår kring alla aspekter av den tekniken de använder. Man kan helt enkelt inte utgå från att alla som använder till exempel en dator vet precis hur de fungerar och hur man löser problem som kan uppstå.

error_274620425

Kundsupport är först och främst viktig då det ofta är den enda kontakten många kunder har med företaget och är på så sätt dess representanter. Är supporten otillräcklig eller otrevlig kommer detta lätt bli den bild kunderna får av företaget. Någon som ger hundra- eller tusentals pengar till ett företag kommer känna att de har rätten till svar eller lösningar på problem med produkten eller tjänsten de köpt. De kommer dessutom förvänta sig att denna tjänst inte kommer att kosta dem ytterligare, och med all rätt också då det numera är förbjudet att ta betalt för sin kundtjänst.

Mer än bara detta är också kundsupporten ett sätt för många företag att särskilja sig från sina konkurrenter. De som kan erbjuda bättre support kan ofta vara de som lättare behåller sina kunder. En redan betalande kund kommer att känna sig säkrare att använda ett företags tjänst och produkter igen om de vet att eventuella problem som uppstår kan man ta till kundsupporten som inom kort löser detta problem åt en, erbjuder pengarna tillbaka eller liknande lösningar.

pengar_307175282

Detta kan ses i ett marknadsförings metod man kallar för relationsmarknadsföring, vilket går ut på att bygga ett bättre relation mellan företaget och dess kunder genom att lyssna till varje kunds behov och kunde ge dem skräddarsydda lösningar. Många personer har vid något tillfälle rest längre än de annars behövde bara för att göra affärer med någon man trivdes bättre med, även om de inte hade billigare eller ens lika billiga priser som en mer närbelägen konkurrent. Och eftersom detta är en form av marknadsföring kan man använda dessa goda relationer för att marknadsföra sig som till exempel ”Sveriges nöjdaste kunder”, så länge man har data för inom rimliga tvivel faktiskt bevisa detta.

Detta är en naturligt effekt av konkurrens, avsaknaden av vilket kan leda till mycket missnöjda kunder. Ett tydligt exempel på detta kommer från USA där internetleverantörer har rapporterats ha den sämsta kundsupporten av alla sorters företag. Många av dessa företag har nämligen kommit överens om att mer eller mindre dela upp landet i tydliga sektioner och inte inkräkta på varandras områden. På så sätt spelar det för företaget inte alls en lika stor roll huruvida en kund har problem med sin internetuppkoppling, de kan inte vända sig till en annan leverantör för det finns ingen annan. Men detta är bara en av de negativa effekterna av bristande konkurrens.

Med allt som kundsupporten kan vara värt för ett företag är det svårt att förstå varför inte alla insett detta. Kundsupporten är mer eller mindre en investering för företagets framtid på marknaden.